Home

EHBO-materiaal

EHBO-materiaal

EHBO

De EHBO koffer 

Wat moet er wel en niet in een EHBO koffer aanwezig zijn? Wij lijsten het voor je op. 

Eerst en vooral is het heel belangrijk dat de EHBO koffer geen medicatie mag bevatten. De EHBO koffer bevat middelen om eerste hulp toe te passen en is geen ‘thuisapotheek’. 

Begin dus alvast met alles wat niet in de EHBO koffer mag zitten te verwijderen. Heeft de begeleiding af en toe iets tegen maagklachten, hoofdpijn of andere zaken? Wijs hen dan op hun eigen verantwoordelijkheid om dit voor zichzelf (en enkel voor zichzelf) te voorzien.  

Waar kan je terecht om een EHBO-koffer te kopen of aan te vullen?

Rode Kruis 
Je kan bij het Rode Kruis informatie terugvinden over de inhoud van de EHBO koffer. Je kan er ook één of meerdere koffers aankopen (rugzakken in dit geval). Voordeel van zo een EHBO-rugzak is dat je die makkelijk mee kan nemen op tocht, meerdaagse trektochten, enz.  


Andere bedrijven die EHBO koffers aanbieden

Als je even googelt, vind je tal van online webshops waar je allerhande EHBO koffers kan kopen. Al dan niet gericht op specifieke doelgroepen. Ben je van plan een koffer via één van deze websites te kopen? Check eerst of de koffer in kwestie rekening houdt met de doelgroep kinderen. Zijn er bepaalde zaken die meer of minder voorkomen in de EHBO die voor jouw organisatie niet of juist wel van toepassing zijn? 

De lokale apotheek 

Heel wat groepen of organisaties vragen aan de lokale apotheek of een andere expert om de EHBO koffer na te kijken en aan te geven welke zaken vernieuwd of aangevuld moeten worden.  

Tips

  • Hou rekening met de vervaldatum. Sommige zaken in de EHBO koffer hebben een beperkte houdbaarheid. Denk daarover na wanneer je zaken aankoopt: niet alles blijft eeuwig goed. 

  • Kies voor meerdere kleinere potjes of tubes. Zo kan je deze producten verspreiden als een groep bv. op tocht vertrekt. Deze kleinere tubes zorgen er ook voor dat je geen grote hoeveelheden product moet weggooien als er een product vervallen is. Naast de grote EHBO koffer die op je terrein of op de vakantieplek blijft, heb je ook kleinere EHBO-koffers nodig die je groep kan meenemen tocht of naar het speelplein dat iets verder gelegen is. Net daarom zijn kleine dosseringen een meerwaarde, je neemt er enkele mee maar hoeft de groepen of deelnemers die op locatie blijven niet zonder EHBO achter te laten. 

  • Medicatie en zalfjes maken in principe geen deel uit van jou EHBO koffer. Er is een duidelijk onderscheid tussen minder- en meerderjarigen tijdens een kamp/vakantie. Een minderjarige mag jij nooit medicatie geven zonder schriftelijke toestemming van de ouders, wil je toch medicatie in je EHBO koffer bijhouden, (bv. voor leiding (die dragen zelf de verantwoordelijkheid voor wat ze wel/niet innemen) dan hou je dit best ergens apart. Vraag bij de apotheek altijd na of je toestemming nodig hebt van de ouders voor een bepaalde zalf. Ook zalf is een vorm van medicatie. Hierover meer in het artikel ziek zijn of worden tijdens het aanbod

Handleidingen

Het kan handig zijn nog enkele handleidingen of stappenplannen toe te voegen aan je EHBO koffer. In het artikel ‘Eerste hulp bij (kleine) ongevallen’ kan je een link naar de website van Rode Kruis en Jeugd Rode Kruis terugvinden. Op beide websites kan je tal van handleidingen en affiches downloaden die hulp kunnen bieden voor jouw EHBO-begeleiding. 

Het kan handig zijn om van volgende veel voorkomende verwondingen de richtlijnen-fiche in de EHBO koffer te voorzien, zo weet je snel wat te doen wanneer er iets gebeurt:

Druk deze fiches af, lamineer ze en voeg toe aan de EHBO koffer, hang ze op in het leidingslokaal of de EHBO post. Zo heeft elke begeleider een geheugensteuntje wanneer het aan de orde is.

Je kan ook de volledige handleiding ‘eerste hulp voor iedereen’ bestellen en toevoegen aan je EHBO koffer. Of je kan de handleiding specifiek voor jeugdwerk toevoegen aan de koffer.  

Medische fiche en logboek

Medische fiche 

De opmaak van een medische fiche per deelnemer is zeker bij meerdaagse activiteiten een heel belangrijke bron van informatie zijn.

Belangrijk daarbij is dat je in een medische fiche enkel gegevens vraagt die van belang zijn om vooraf te weten en die relevant zijn om goed te kunnen reageren bij een ongeluk of een incident. 

Het is belangrijk in het kader van de GDPR-wetgeving om ouders goed te duiden waarom deze informatie zo cruciaal is. Maak duidelijk dat jullie enkel vragen wat jullie effectief nodig kunnen hebben bij een noodsituatie, wie deze informatie kan inkijken (beperk dit tot de verantwoordelijke(n) van die activiteit/groep) en dat deze fiche wordt vernietigd na verloop van de activiteit. 

Het rode kruis heeft een voorbeeld van een zo een fiche. Koepelorganisaties bieden ook voorbeeldfiches aan. Je kan zeker ook een kijkje nemen bij je eigen koepel.  

Medisch logboek

Welke verzorging bij welke deelnemer of begeleider plaatsvond hou je bij in het medisch logboek


Belangrijke informatie die je hierin opneemt is: 

  • Timing (Wanneer is het ongeval gebeurd? Wanneer heb jij de kwetsuur verzorgd?) 
  • De persoon over wie het gaat. 
  • De persoon die de verzorging deed. 
  • Wat er juist gebeurd is. 
  • Welke verzorging daarbij werd toegediend. 

 Op deze manier kan je teruggrijpen naar de nodige informatie als nadien zou blijken dat extra zorgen nodig zijn. Je kan een huisarts bv. grondiger vertellen wat er reeds ondernomen is.
Een voorbeeld kan je opnieuw vinden bij het Jeugd Rode Kruis.  

Must have apps

Ze kwamen reeds allebei aan bod bij het artikel over eerste hulp bij (kleine) ongevallen. maar we zetten ze hier ook nog even in de picture. 

Er zijn 2 heel belangrijk apps die elke begeleider gewoon best op hun gsmtoestel heeft staan.  

De ‘eerste hulp app’ van rode kruis Vlaanderen

Deze app helpt bij de eerste zorgen.
Op basis van de symptomen of de wonde die je voor je hebt, kan je via de ‘verleen eerste hulp’ knop de stappen terugvinden die je moet ondernemen.
Op die manier kan je snel controleren welke aanpak nodig is. Twijfel je over een handeling, neem er de app bij en controleer het. 


De app heeft ook een leerpagina waarop je verschillende vragen en antwoorden kan terugvinden, filmpjes kan bekijken, je eigen kennis testen met een quiz, enz. De resultaten van de quiz leveren je badges op en geven ook aan wanneer je de test best nog eens opfrist om zeker te zijn dat je nog weet hoe te handelen.

De app 112

Deze app helpt je om heel snel de juiste hulp te vragen.
Het startscherm van de app vraagt om aan te duiden welke hulp je nodig hebt: ziekenwagen, brandweer, politie. Op die manier kom je direct bij de juiste instantie terecht en kan je snel verder geholpen worden. 

We zetten de voordelen van de 112 app op een rijtje: 

  • De app stuurt automatisch je naam, contactgegevens en locatie door. 
  • De hulpverleners krijgen eventueel ook medische info te zien, als je deze hebt ingevuld in de app. Zit je in een rolstoel, heb jij een gekende aandoening, enz. Zaken die de persoon aan de andere kant van de lijn al kunnen helpen om de hulpdiensten die onderweg zijn goed te informeren. 
  • Ze kunnen via je smartphone een ‘alarmfunctie’ activeren waardoor ze jou sneller kunnen terugvinden. 
  • Er is ook een chatfunctie voor mensen voor wie praten niet mogelijk is. 
Niet twijfelen: installeer de app op je toestel!